Sunday, March 8, 2009

KALauLA akU.......

'kalaula aku buat assignment ni awal2,mesti tk kelam kabut"
"Kalaula aku dpt kahwin ngn dia ni,indahnya hidup aku kn....
"kAlaula aku cepat sikit td,mesti bos aku tk mrh dtg lmbt ...ish'
''kalaula aku ni dpt jd cantik/handsome mcm dia,mesti rmai suka aku"



"Kalau kalau".......,entry ni ditulis tatkala zi mengeluh,"kalaula aku dpt jd mcm dia,takla aku perlu susah2 cmnie...ai..zi berkata kalau la aku dpt jd anak Raja ke,mesti aku hidup senang,semua dpt...Tibe2 terdetik pulak,kenapala mesti menyesali apa yang kita dikurniakan sekarang kan.Zi menyesali kata2 td,Dikurniakan kehidupan yg sempurna dgn kasih sayang mak dan abah adalah aset yg tak ternilai.Ramai di antara kita yang seringkali megeluh jikalau sesuatu yg berlaku tidak memuaskan hati kita.Terdengar2 juga keluhan dri kwn2 yang mngeluh kalau mereka menyesali apa yg berlaku


berkongsi pengalaman dr sekitar pandanagan zi setakat ni,ada di antara kwn 2 yg mengeluh dgn berkata "kalau la aku bace buku byk2,mesti aku dpt jawab dgn baik","Kalaula aku bace tajuk ni td,mesti confirm aku dpt score(sebab lepas test,tk puas hati tjuk yg tk difocus masuk dlm test pulak)

Perlukah kiter mengeluh dgn apa yg telah berlaku,Zi sendiri akui,kdg2 mengeluh sendiri,Dan keluhan yg paling dikatakan ialah,"kalaula aku ni anak raja,kn best",tibe2 mak zi akan ckp"hidup tu cubala bersyukur,jgn nk menyesal,rmai lg org lain yg bernasib lg malang dri akak".......hmmm,aku tersenyum kelat.Bukan apa,kiter ni sebgai manusia yg lemah selalu sahaja tiak puas hati dgn apa yg berlaku kn

Jd,perlukah "kalau aku........"dlm kehidupan kiter,zi sekadar berkongsi pendapat,Jikalau apa yg dikesalkan uti boleh diubah pada masa akan dtg,berusahalah untuk berubah cth:kalau dtg lewat ke kelas/pejabat.Keesokan hrinya kita dtgla awal.Itu semua boleh diubah kn,Tp bgaimana pula dgn keadaan yg tidak boleh diubah?cth:kalaula aku cepat sikit waktu tue,mesti aku sempat jumpa arwah nenek,zi sendiri mengalami peristiwa ni,Sewaktu arwah enek menghembuskan nafas terakhir,zi tgh final sem diploma.Zi lewat beberapa jam,tau2 je arwah nenek da meninggal.

2 keadaan yg berbeza,tp zi hanya mampu berkata:Kalau la aku cepat hbis final,msti aku dpt tgk nenek.Tp...............semua da berlaku,Jgnla kiter menyesali setiap apa yg berlaku di atas diri kiter,Kite hendakla sentiasa berfikiran positif.....jgn menyesali qada' dan qadar Alah..Tp sebagai manusia biasa,kiter hendakla sentiasa berubah dan mempertingkat attitude kita ....Ayat hanyalah" kalaula aku " hnya akan membuatkan kiter menyesali kehidupan semalam dan membuat kiter menjadi lemah pd keesokkn harinya.....

No comments:

Post a Comment