Monday, December 7, 2009

I'm still Alive

Salam dan selamat berjumpa kembali,setelah sekian lamanya zi tk mengupdate blog nie,bukan setakat sarang labah2 ,tp da ade "penuggu " gak nya.kesibukan sebgai pelajar final sem membataskan masa.Dan sekarang masanya da tiba,sekarang zi tgh wat prktikal kat Melaka.honestly,for the 1st week feel bored ,sleepy.Balik2 je umah terus tido.huhuhu

Sekarang da ok la,keaadaan mengizinkan dan segalanya da kembali stabil,tp jauh di sudut hati zi sebenrnya rindu kan SEgamat,rindukan lecturer yg selama ni zi wat tak tau jek,rindu kwn2 yg selama ni zi tak rapat sgt....miss u so much.kehidupan sebgai pelajar sebenarnya jauh lebih menyeronokkan dri kehidupan sekarang,wlaupun penat wat assignment tp kiter puas hati...huh,zi kena sedar skrg ni trnsformasi keadaan dri zaman belajar ke kehidupan bekerja...hmmm,kepada semua blogger zi nk mintk panduan dan nasihat terutama kepada otai2 yg da lame bkerja tntang persediaan untuk menempuh alam pkerjaan,kerjasama anada amat zi hargai.....sharela experienced anda...zi betul2 menghargainya.

2 comments:

  1. Betulla..lama sungguh menyepi...

    kak tirana tak boleh bagi nasihat sebab tak kerja ofis.. Kalau ingin nasihat bagaimana untuk menjadi suri rumah tangga, boleh la kot..hehehe

    ReplyDelete
  2. hurm. persediaan bagaimana nak tempuh alam pekerjaan ? okay. ini ikhlas dari akak ek :

    1. rasanya yang paling penting cik zi kenelah make sure degree yang di genggam bernilai. jangan setakat "asal dapat degree" sebab kalau nak dapatkan kerja yang di inginkan, kenelah bersaing dengan orang lain. jadi, perkara pertama orang tengok adalah pointer, bukannya berapa banyak aktiviti kita dah involve time kat uni. so, time tengah belajar neh adalah time yang seswai utk berusaha ke arah itu.
    2. "kerja bukan setakat dapat kerja"- zi kenelah pastikan berada dalam kelompok yang ada "position". memang banyak tanggungjawab, tapi banyak juga keistimewaannya termasuklah sentiasa di hormati oleh staf bawahan.
    3. saling menghormati antara satu sama lain, termasuk staf agar senang mendapat kerjasama. jangan sesekali sombong.
    4. kalau dulu kita rela berkorban demi study, time kerja kita kene banyak berkorban masa. kalau selaku pegawai, kerja lebih masa pun tak ada elaun o.t (kalau gomen) tapi semua ada dateline. so, kene ada keikhlasan untuk amanah kita di situ.
    5. time belajar memang besh. tapi time kerja pun tak kurang beshnya. lagi practical ilmu yang kita pelajari. time paling besh bila dapat gaji, dapat bagi duit kat parents. yelah, dah penat diorang invest, time kita kerja lah, diorang dapat merasa investment kita kan. lagi besh dapat beli apa saja kita nak ikut kemampuan kita.

    itujelah serba ringkas
    good luck ! :)

    ReplyDelete